Melbourne

3 december 2017 - Melbourne, Australië

De regen dondert eindelijk op het dak. Eindelijk ja, want na 48 uur wachten op een apocalyps ben je haast blij dat het gebeurt. Op donderdag voorspellen de lokale Piet Paulusma's dat er vrijdag en in het weekend buien zullen plaatsvinden van ongekende proporties. Ik citeer: 'The city was told to bunker down for an “absolutely massive” rainfall event over the weekend' en 'Half the inhabitants of Melbourne have never ever seen anything like this'. Rivieren zouden overstromen en verschillende delen van de staat (Victoria) en stad (Melbourne) zouden onder water komen te staan.
Nu staan wij op een heuvel zonder een rivier in de wijde omtrek dus veel zorgen maken we ons niet maar van zulke berichten word je toch een beetje onrustig. Dus staat Roger op vrijdagochtend al om 7 uur in de winkel om wat te hamsteren. Het grote wachten op de wolkbreuk from hell vangt aan maar als in de loop van de dag nog niets wijst op dit naderende onheil besluiten we toch maar de stad in te gaan. De kerstman is in de plaatselijke bijenkorf (warenhuis Myer) en dat maakt het een leuk uitje voor de jongens.
Voor het verhaal zou het leuk zijn als de ellende precies losbarst op het moment dat wij de tram uit stappen zodat we ons, met de kinderen op de schouders, wadend door de winkelstraten, vastklampend aan bushokjes vanwege de sterke stroming uiteindelijk ternauwernood weten te redden door in een lantaarnpaal te klimmen en opgepikt worden door een reddingshelicopter, maar helaas, zo ging het niet. We kwamen gewoon bij de kerstman aan en het regende een beetje. Daarna gingen we gewoon met de tram weer naar huis (grappig hoe snel je het op een andere plek al over 'huis' hebt).
Maar nu, op zaterdag, komt die bui er dus toch. En blijkt het toch wel verstandig dat we een nachtje extra op de stadscamping hebben geboekt. Enerzijds vanwege de mogelijk ontoegankelijke wegen, anderzijds omdat je de Great Ocean Road, die als volgend onderdeel op het reisprogramma staat en bekend staat als één van de mooiste wegen ter wereld, écht bij beter weer wilt zien.
We zijn dus een volle week in Melbourne. Relatief lang, al hadden we in Sydney ook een week. Het verschil met Sydney is dat we daar in de stad verbleven. Nu hebben we SKIP en staan we op een zielloze stadscamping in een net zo zielloze buitenwijk. Weinig sfeer dus en het is een hele tour om met het OV naar de leuke plekken te komen. We kunnen ons er uiteindelijk dan ook niet van weerhouden om af en toe een duurdere Uber in te schakelen. Wat dan weer leuke gesprekjes oplevert met chauffeurs uit Sri Lanka, Nieuw Zeeland en Fiji. Stuk voor stuk droomoorden (Leuk woord. Goed lezen.) maar het gras in Melbourne is blijkbaar groener. Of de economie beter.
De uitjes die we ondernemen zijn erg leuk. Zo gaan we naar het 'Museum of Melbourne'. Een kolossaal en prachtig modern gebouw met een uitgebreide en gevarieerde collectie kunst, geschiedenis en cultuur. Nelson valt in slaap bij de dromerige en rustgevende (didgeridoo?)muziek, horend bij een indrukwekkende documentaire over de aboriginals. De speciale kinderafdeling waar ze kunnen klimmen, kruipen, spelen en ontdekken is geweldig. We zijn er bijna de hele dag zoet.
Ook de dierentuin valt in de smaak, met name de platypus (het vogelbekdier) en de tijgers.
Een voordeel van het lange verblijf is dat Roger en ik in de gelegenheid zijn om beide een dagje onze eigen gang te gaan. Even alleen de stad in, uitgebreid rondwandelen, naar een museum of de bios, winkelen, koffie drinken, héérlijk.
Een ander voordeel is dat we tijd hebben om 2 bezoekjes af te leggen bij kennissen die hier wonen. Niets leuker om te spreken met, en tips te krijgen van mensen die hun leven leiden op de plek waar jij slechts op bezoek bent.
Het is het grootste deel van de week heet. Erg heet. Een groot contrast (van ca 20 graden) met de laatste dag waarop de bui der buien valt. De hitte lijkt tussen al mijn organen te kruipen en berooft me van alle energie. Roger kan er beter mee dealen en de kinderen zijn helemaal flexibel. Die hoor je niet over warmte of kou. Het zwembadje op de camping biedt gelukkig wat soelaas. En nu dus de regen. Elk nadeel heb ze voordeel. Ik kan er weer tegen. Kom maar op met die Great Ocean Road. We hebben zin om weer kilometers te gaan maken en nieuwe plekken te zien. Bij voorkeur mét een ziel.
P.s. de schade van de regen is uiteindelijk niet zo erg als gevreesd maar flinke delen van de staat (met name buiten Melbourne) hebben toch te maken met flinke wateroverlast.

1. Moedermiek:
    3 december 2017
    Melbourne dus ook grondig leren kennen. Ook wel voordeel. Gelukkig, Jenet, dat die regen meevielt. Ben toch wel blij dat jullie niet door helicopter uit lantaarnpaal gered hoefden te worden! Hoop dat jullie ook onderweg geen last hebben van gebieden die wel ondergestroomd waren. Moeten jullie nu extra kilometers maken nu jullie langer dan gepland in de stad zijn gebleven?? Moeten jullie perse aan het einde op n geplande plaats aankomen??!
    Enjoy the Great Ocean Road, xx
  2. Woodbekker:
    3 december 2017
    Nog steeds droog! En we hebben nog steeds alle tijd. Als we op 13 jan maar in Perth zijn.
  3. Karen Bos:
    4 december 2017
    Heeee lieve schatten,
    wat een heerlijke verhalen en leuk om jullie kiekjes te zien!!!!!!!!!!!!
    ik ben het eens met de medereacteis, wat schrijven jullie moooi!
    Geniet geniet geniet! hele dikke kus Karen
  4. Iris:
    4 december 2017
    Ha allebei, wat beeldend beschreven, ik zie het helemaal voor me, like a trip down Memory Lane. Woensdag en donderdag was ik overigens in nat en ijskoud Brussel met Jeroen omdat hij daar een dagje moest vergaderen - helemaal vanuit Melbourne dus!!
    Hebben jullie daar na de regen ook die prachtige volle maan gezien?
    Groetjes uit de Eindenhoutstraat
  5. Woodbekker:
    6 december 2017
    Wát een reis voor een vergadering! Het OV was goed geregeld hoor in M! Volle maan gemist door de wolken. Jammer.